...

Advanced search

Profilul de Facebook: între incredibil și necredibil. Ce dă și ce nu dă bine în ochii angajatorului.

01-02-2021 Pentru aplicanți
...

Fie că vrei tu sau nu vrei, fie că-ți place ție sau nu, profilul tău de social media contează și oamenii își fac impresii, te evaluează, te judecă (da, e problema lor că te judecă, dar oricum te judecă) în funcție de ce văd inclusiv pe rețelele de socializare – în covidepocă poate mai mult decât oricând, dată fiind ponderea mediului online în viețile oamenilor.

În recrutare și angajare, relevanța rețelelor crește poate proporțional cu  activitatea de pe ele, dat fiind că activitatea crescută înseamnă mai multe date, mai multe păreri, mai multă afișare de sine.

Poate e nedrept și injust ca recrutorii să se uite pe profilul tău de Facebook pentru a lua o decizie în legătură cu angajarea ta, că e totuși o platformă unde apare nu doar personalitatea ta profesională, e un loc pentru de toate, dar, cu toate astea, deciziile se iau inclusiv în funcție de ce se vede pe profilul tău, asta e.

Acuma tu nu ești obligat sub nicio formă să cauți să fii pe plac. Poți posta ce vrei, cum vrei și unde vrei, poți trimite pe cine vrei, poți înjura ca-n adolescență și poți să-ți dezgolești organe unul după altul în poze, doar să-ți asumi care ar putea să fie consecințele și să nu țipi supărat și ofensat atunci când efectele postărilor tale aduc neplăceri.

Tot ce vrem să știi este, așa cum am spus la început, că profilul tău contează și este evaluat.

Chiar și pentru oamenii simpli, care nu se gândesc la a-ți achita salarii și care nu te angajează nicăieri, poți părea nedemn de încredere sau suspect în funcție de ce oferă profilul tău digital. Într-un sondaj recent, am aflat că oamenilor le trezesc suspiciuni și neîncredere următoarele elemente:

  • Poza de profil care nu înfățișează posesorul contului;
  • Poze făcute doar în sala de sport, doar în baie sau doar de dragul afișării siluetei;
  • Postări care constau doar din repost-uri, adică postări preluate;
  • Poză de profil necalitativă;
  • Scrierea cu greșeli;
  • Postări siropoase și sexiste;
  • Postări care constau doar din citate și/sau poezii;
  • Data recentă de creare a profilului;
  • Lipsa informațiilor în rubrica „despre/about”;
  • Numărul mare de poze postate într-o singură zi, conținând doar posesorul contului;
  • Poze cu coroane pe cap, doar lângă mașini de lux sau doar în locuri luxoase;
  • Fete tinere și frumoase în calitate de prieteni, în proporție de 95%;
  • Lipsa postărilor recente;
  • Distribuiri de știri false;
  • Poze cu icoane și/sau țigări între dinți;

Psihologul Andrei Cociug a punctat ceva care pare interesant: loc de suspiciuni lasă orice profil unde predomină și este pus în valoare un singur aspect, o singură dimensiune a vieții.

Dacă simplii cetățeni sunt tulburați de atâtea lucruri, poți doar să bănuiești cât de circumspecți pot deveni angajatorii – da? – care te văd ca pe un potențial colaborator.

Pe o platformă online de carieră am găsit o mică listă cu câteva lucruri care ar da bine în ochii angajatorului și care ar putea fi apreciate, într-un demers de cunoaștere online a ta:

  • Postări care nu ofensează, care nu instigă la ură și nu discriminează.
    Aici treburile se complică, pentru că azi sertărașul ofenselor este atât de încăpător, atât de multe acțiuni pot fi calificate drept discriminatorii, chiar și, sau poate mai ales fără să fie, încât, pentru a te asigura că nu superi pe nimeni, nu-ți rămâne decât să lași pe profil doar postări eminamente neutre, care nu emană doză de subiectivism, ceea ce noi nu avem forța (i)morală să ți-o cerem.
  • O relatare, o istorioară personală, ceva care să umanizeze profilul, să-i dea viață, să te facă mai prezent în el, cu tot cu poze cât mai recente;
  • Comunicarea susținută cu alți utilizatori, din care omul să înțeleagă cu tu chiar exiști și poți vorbi și mai și ai câte ceva de spus;
  • O propensiune, o specializare în jurul căreia să fie construită viața ta digitală, exprimată în postări tematice, analize din perspectiva ei și într-un mod de a vedea lumea, ancorat în ea.
    Demonstrezi, cu alte cuvinte, prin postările tale, dacă nu prin toate, atunci prin vreo 60% dintre ele, că ești un specialist în domeniul tău.

Contactată de jobs.diez, specalista în resurse umane și fondatoarea Leader-HR, Olesea Ursu, a făcut următoarea listă de ingrediente ale unui profil credibil:

  • Poze actuale;
  • Profil actualizat;
  • Activitate online (aprecieri, distribuiri etc)
  • Etichetări (dacă omul apare singur în toate pozele, e suspect)
  • Profil de LinkedIn.

Cam asta-i treaba, amice, cu profilul online și credibilitatea lui.

Te-a alarmat?

Cât de utilă ți-a fost această informație?
9
0
0

Catalin Ungureanu
Autor: Catalin Ungureanu

Oratorica online