...

Căutare avansată

Tânăr și nepregătit, episodul 2019

17-10-2019 Pentru aplicanți
...

Eram încă pui de gimnaziu chișinăuian când am auzit despre sistem educațional ineficient. Suna complicat și eram prea mic ca să înțeleg ce înseamnă sau să-mi pese.­

Apoi am mai crescut puțin și am ajuns la studii în Iași, unde, într-o pauză, un profesor de care-mi amintesc cu drag ne-a spus (că eram mai mulți, nu doar eu) despre învățământul de masă și admiterea tuturor în virtutea plății pe care o achită, fapt care diminuează calitatea învățământului.

Apoi am crescut încă mai mult și l-am cunoscut (doar pe net deocamdată) pe profesorul, psihologul și autorul Jordan Peterson, care spune, într-una dintre prelegerile sale, referindu-se la universități: they rob your future self while allowing you to pretend that you have an identity (îți prădează viitorul permițându-ți între timp să pretinzi că ai o identitate), astfel aglomerându-se în universități toți nătângii cu capacitate de plată, ieșind din universități adesea tot în calitate de nătângi, fără să fi dobândit, cu excepția unei diplome, aproape nimic.

Experiențele astea mi-au oferit șansa să înțeleg că rasoleala academică nu e un fenomen izolat, endemic, ci unul dureros de răspândit, iar ceea ce spune, într-un interviu  pentru Economica.net, managerul regional al Endava, Claudiu Constantinescu, responsabil de regiunea Sud-Vest a Europei Centrale și de Est s-ar putea să fie la fel de valabil pentru România (el vorbește despre studenții și instituțiile din România) ca și despre Republica Moldova sau alte țări, mai ales că este vorba despre IT, iar tehnologiile se extind rapid la nivel global.

În mod congruent cu alineatele de mai sus, Claudiu Constantinescu sugerează că universitățile au cam renunțat la însăși rațiunea existenței lor – cea de a instrui, optând pentru conservarea metodologiilor, materialelor și profesorilor blocați în timp, fără a se opera adaptări la actualitate, unele atât de necesare în zona tehnologiilor, care se dezvoltă și se transformă c viteze nebune.

În consecință, studenții ies din universitate și sunt incapabili să ia parte la un proiect efectiv fără să fie instruiți din nou, pentru că sunt efectiv nepricepuți.

Fiind la curent cu starea lucrurilor, apropo, toate companiile IT din Moldova la care am fost să mă documentez pentru materiale, anunță că, la angajare, oferă traininguri și sesiuni de instruire, tinerii putând-o lua de la zero, universitatea nefiind departe de a se dovedi poate chiar nenecesară.

Încă un lucru observat și subliniat de Claudiu Constantinescu este mutarea accentului de pe interior pe exterior, de pe conținut pe formă, exemplul său fiind situația în care studenții sunt tot mai buni pe soft skills, putând foarte bine face o prezentare sau un expozeu aproape savant, dar neputând scrie pe loc un cod, lipsiți fiind de hard skills (capacități tehnice brute), în contrast cu situația de acum douăzeci sau treizeci de ani, când hard skill-ul domina copios soft skill-ul.

Optimismul și speranța apar în discursul managerului regional al Endava atunci când se atinge subiectul școlilor informale, care, apărând și recrutând tineri în mod sigur și exact interesați de IT, pot face ceea ce nu fac instituțiile tradiționale de învățământ: să instruiască și să pregătească specialiști.

Gândește-te acum la specializarea ta academică. În ce situație e paritatea diplomă-pricepere? Dacă ar fi Claudiu Constantinescu în zona ta de activitate, concluziile ar fi aceleași?

Salutare.

Cât de utilă ți-a fost această informație?
0
0
0

Catalin Ungureanu
Autor: Catalin Ungureanu