...

Căutare avansată

Lovit de burnout, sau... obosit de meserie

20-12-2019 Pentru aplicanți
...

În filmul A Family Man – ți-l recomand, apropo, e din 2000, cu Nicholas Cage și Tea Léoni în distribuție, și e așa, plăcuțel, călduț și moale – personajul Alan Mintz este mustrat ușor de șeful său din cauză că e distras de gândurile la familie, în timpul lucrului.

Notă: oamenii se află în birou, punând la punct o tranzacție bănoasă, seara, în ajunul Crăciunului.

Cu anumite trăsături de caracter, cu un anumit temperament și cu propensiuni specifice, cu siguranță există oameni capabili sau chiar dornici să facă asta – să lucreze în orice condiții, oricând, în vederea câștigului, prestigiului, statutului etc.

Totuși, există și oameni care, lucrând într-un asemenea regim, ar putea, la un moment dat, să fie pur și simplu extenuați.

Extenuarea, de fapt, sindromul burnout, este un fenomen deloc nou și deloc rar. Partea cu adevărat proastă e că burnout-ul nu este o simplă oboseală de după un sprint spre troleibuz, din care îți revii într-un minut de resperație corectă. El presupune epuizare, negativitate sau cinism în raport cu lucrul și apare când lucrul pe care trebuie să-l faci pur și simplu nu mai poate fi acoperit de resursele tale interioare, rezervorul fiind gol, spune Themuse.

În plus, burnout-ul nu rămâne izolat într-un sertăraș de la lucru. El înnegrește viața privată, emoțională și socială a oamenilor, sugerează Medicalnewstoday, astfel că, exact ca și prostatita, burnout-ul trebuie înțeles în deplinătatea gravității sale.

Semnele de alarmă sunt:

  • Nu te mai pasionează lucrul sau ceva în legătură cu el;
  • Ai încetat să mai depui efort sau pasiune în lucru;
  • Scade eficiența:
  • Epuizare indicată de greutatea cu care te scoli dimineața din pat pentru a merge la servici;
  • Apariția problemelor de ordin fizic, cum ar fi durerile de cap, insomnia, durerile în piept, palpitații cardiace, amețeală, leșin, probleme gastro-intestinale.

Dacă, în acord cu unul sau mai multe dintre semnalele de mai sus, te-ai diagnosticat cu burnout, atunci lucrurile trebuie schimbate, iar schimbările majore, sugerează Themuse, ar fi nu atât niște zile libere sau niște vacanțe – care au, în fond, caracter paliativ în cazul absenței unor schimbări mai profunde, structurale, ale vieții tale – ci schimbarea de atitudine și/sau schimbarea volumului de lucru.

Schimbând atitudinea, poate că nu vei mai considera că îndeplinirea unei sarcini îți definește valoarea, or perfecționismul a fost oficial corelat cu șansele sporite de burnout.

Schimbând volumul de lucru, adică micșorându-l, îți acorzi șansa de a absorbi  sănătos volumul de lucru în substanța propriilor tale reurse interioare, și, în consecință, de a putea gestiona situația.

Până la urmă, Alan Mintz, din The Family Man, a plecat acasă, la familia sa.

Tu ce faci?

Cât de utilă ți-a fost această informație?
0
0
0

Catalin Ungureanu
Autor: Catalin Ungureanu