...

Căutare avansată

Jobul și Generația Z, aka „Copchiii ăștia”

28-11-2019 Pentru companii
...

Fiecare generație are cumva impresia că este generația perfectă: cei de dinainte erau retrograzi bătuți în cap, iar cei de după sunt copii alintați și cu aere.

Interesant e că, într-un fel sau altul, fiecare generație are partea sa de dreptate spunând asta, dacă e să vadă doar partea proastă a generațiilor care o flanchează.

Azi vorbim despre generația Z – cel mai recent îmbibată în piața muncii – care îi include pe cei născuți de la 1995 până prin 2015. Ăștia mai de dincoace, care au vreo 3 sau 4 ani, probabl sunt generația Zzzzz (ei dorm încă).

Un optimist absolut ar vedea în generația Z niște semizei ai tehnologiei, care mânuiesc tablete cum mânuia Ahile sabia, foarte inteligenți și ageri.

Un pesimist absolut ar vedea în generația Z niște pramatii arogante, lipsite de empatie, care nu cunosc limitele sociale pentru că au avut părinți care le-au permis tot și care nu vor altceva decât confort și bogăție obținute ușor.

Ei bine, cei din generația Z se înscriu undeva în diapazonul emoțional-valoric dintre părerea pesimistului absolut și cea a optimistului absolut, nefiind exclus ca cele două extreme să și coexiste, iar cei care au de a face cu ei la locul de muncă – în special managerii, or ei, cel mai probabil, sunt din altă generație (ce puțin mileniali) – ar fi oportun să cunoască niște lucruri fundamentale, ceea ce ar putea poate micșora forța de frecare dintre generații.

  • Generația Z e versatilă și nu prea stă fixată, astfel că, dacă nu sunt fericiți la locul de muncă, spune Thebalancecareers.com, ei pot migra lejer (mai lejer decât au migrat de la butoane la touchscreen) în economia contractuală (în engleză gig economy, care nu presupune loc stabil de muncă, ci prestare temporară de servicii, în baza unui contract). În consecință, ar fi de investit în cultura organizațională și – un aspect căruia generația Z îi acordă foarte multe importanță – de oferit, în mod constant, feedback;
  • Generația Z pune un accent deosebit pe echilibrul viață la job/viață în afara jobului, ceea ce ar presupune orar flexibil și posibilitatea recreării;
  • Tinerii generației Z vor un mediu uman în apropiere, vor contact cu oamenii, oricât de neverosimil ar suna asta în lumina adicției lor pentru tehnologie;
  • Z-ul are nevoie – Staffbase.com subliniază asta în repetate rânduri – de certitudinea că jobul îi va asigura stabilitatea financiară și de un orizont accesibil al posibilităților de promovare;
  • Fiind obZedați de tehnologie, copilo-tinerii au nevoie de ea și o vor actualizată. Bine, poate nu vor numaidecât să fie deodată duși și aduși de la job cu cybertrack-ul Tesla, dar oricum, avansul tehnologic trebuie să-și găsească expresia și forma și în oficiul lor.

Și poate că, la o adică, nu sunt pretenții numaidecât mari dacă munca este bine făcută și e cu adevărat valoroasă.

Poate, totuși, în calitate de manager, tocmai ai spus „da’ ia mai dă-i naibii de copii alintați”. E ok oricum, facă-se voia ta, vorba aia, dar riști să rămâi fără angajați, or adu-ți aminte, unii mileniali au în jur de patruzeci de ani deja, iar o mare parte a creierelor funcționale vine din generația Z.

În orice caz, mult spor.


Catalin Ungureanu
Autor: Catalin Ungureanu

Job Premium