...

Căutare avansată

Într-o firmă cu valori neclare, oamenii vin și pleacă de parcă ar fi un hotel

21-08-2019 TOP Angajatori
...

Se văd aceste semne la locul tău de muncă sau în afacerea ta? Ar putea fi simptomul neclarității din acel mediu. Adică firma face, produce, se mișcă, dar nu există un set de valori care să dea sens, direcție și inspirație echipei. Cine suntem noi? De ce suntem aici, împreună? Încotro?

O astfel de firmă e ca o țară care și-a obținut recent independența, dar încă nu are o declarație de independență sau un set de legi articulate, comunicate și active. Cetățenii fac, produc, se mișcă, dar e fiecare pentru el și te poți aștepta de la orice. E anarhie.

Iată semnele care demonstrează această neclaritate într-o firmă:

1. Când vin colegi noi în echipă, unii par să fie de pe o altă planetă. Adică pur și simplu îți dai seama după câteva ore sau zile că sunt pe altă frecvență decât restul echipei. Sau cel puțin față de tine.

Comunicarea e greoaie, le ia mult timp să înțeleagă unde au aterizat, apar felurite conflicte.

Uneori apare fenomenul „eroului chibrit”. Adică acel scenariu în care omul cel nou vine cu un entuziasm de zici că-i gata să schimbe lumea, iar la 2 luni distanță se transformă în cel mai apatic membru. N-are chef de nimic. Pentru că subconștient și-a dat seama că a ajuns într-o firmă fără direcție și nu poate fi împlinit.

De asta performerii vor părăsi până la urmă astfel de firme. Asta ne duce la punctul 2:

2. Într-o firmă cu valori neclare, oamenii vin și pleacă de parcă ar fi un hotel. Oricând firma de peste drum bate toba că oferă 100 de lei în plus, s-au dus și oamenii.

E ca într-un cuplu. Când nu există conexiune, orice strălucire din altă parte devine o atracție fatală. Doar conexiunea asigură fidelitatea. Iar conexiunea se bazează mult pe valori comune, clare.

3. Apar clienți problematici, care cer marea cu sarea. De ce o cer? Pentru că, precum un copil, testează limite. Îți testează valorile.

Uite un mic mare secret din psihologia consumatorului: imediat ce cumpărăm un produs, îi atribuim, în mod automat și subconștient, valori de-ale noastre. E un gând de fundal de genul „l-am cumpărat, e al meu, e parte din mine, deci sigur că este la fel ca mine”.

Și uite așa se creează amăgiri, pentru că omului nu i-a fost clar cine sunteți și, mai ales, cine NU sunteți, înainte să cumpere. În cel mai mic moment când firma face ceva diferit de valorile acelui client, se dezlănțuie justițiarul.

„M-ați dezamăgit! Sunteți niște șarlatani! Credeam că sunteți serioși!” și alte replici tăioase.

Deci o firmă cu valori neclare și necomunicate își atrage mai mulți clienți care se plâng și care spun mai departe despre firmă nu o realitate, ci proiecția propriilor valori.

4. Vin idei de nicăieri și schimbări bruște de direcție.

De exemplu, ieri ați făcut ședință în plen, ați vorbit despre un obiectiv și strategii concrete ca să ajungeți acolo, iar la final părea că toată lumea își știe rolul și urmează să performați.

Iar a doua zi sau a doua săptămână, vine șeful sau un alt coleg și zice „am o idee!” și tot planul de dinainte se duce de râpă.

Se numește sindromul obiectului strălucitor. Orice e wow preia locul la ce ați stabilit ieri că e important. Acest sindrom poate să existe doar în firmele care nu și-au clarificat valorile și viziunea, deci nu au o esență la care să se întoarcă și care să fie mai presus decât stările și ideile pline de dopamină și adrenalină. 

5. Dezorganizare în procese. O firmă cu valori neclare tinde să aibă și procese haotice. Cu alte cuvinte, sunteți un roi de muște, nu un stup de albine.

Stupul își cunoaște viziunea și valorile.  De asta, fiecare albină preia un rol clar, nu face altceva, comunică eficient, se dedică întregului.

O firmă de tipul roi de muște are:
- greșeli de execuție care par să se repete periodic
- timpi morți, pași inutili, metode învechite
- un plan de lucru pe maximum o lună în față
- roluri și responsabilități neclare, uneori suprapuse sau lăsate în aer

6. Starea ta interioară e una ciudată. Ai zile când te întrebi ce mai cauți acolo. În altele, simți că nu ești apreciat la adevărata ta valoare.

Te observi adesea că visezi cu ochii deschiși, îți vine să faci orice altceva decât să lucrezi, iar dacă îți vine o idee pentru firmă, ți-e și groază să o împărtășești. Pentru că ți-ai dovedit, din experiență, că ideea fie nu va fi folosită, fie va fi folosită strict pentru profit și nu i se va da un sens.

Fără valori clare, atât în dreptul tău, cât și în dreptul firmei, n-ai cum să fii inspirat la locul de muncă. E normal să simți să evadezi.

7. Businessul per general pare să se plafoneze. Se zbate, crește, dar apoi atinge un nivel la care pare să se oprească.

Nu mă refer doar la planul financiar. Stagnarea poate fi și în învățare, în calitatea echipei, în conexiunea dintre colegi, în nivelul de leadership, în interesul pentru a servi clienții, în dimensiunea misiunii, în productivitate etc.

Toate astea se vor opri la nivelul viziunii antreprenorului. Iar acest nivel este dictat de, ai ghicit, claritatea valorilor sale și ale firmei. 

Regăsești vreunul dintre aceste puncte în firma în care lucrezi? Dacă ești membru în acea echipă și îți pasă de viitorul firmei, dă un share la postare. Transmite-le cumva ce ai observat acolo și ar merita schimbat.

Iar dacă ești chiar proprietarul acelei firme, acest moment poate fi unul de empowerment pentru tine. Pentru că tu ești rotița cheie în orice schimbare și evoluție a firmei.

Aceste semne te îndeamnă să faci ceva diferit. Te îndeamnă să descoperi esența ta și a companiei, iar apoi să duci în fiecare aspect practic această esență.

Așa vei crea pentru angajați un loc cu inspirație, nu doar o sursă de bani. Un loc unde abia s-aștept să vin, nu de unde abia aștept să plec. Așa vei crea un produs sau serviciu care servește și îmbogățește pe toți cei implicați, nu doar asigură supraviețuirea firmei.

Sursa: Dacian Pășcuță

Job Premium