ru

Căutare avansată

(Interviu) Cine este Artur Gurău? Despre 7 ani de Granat, tineri și oportunități acasă

10-03-2018 Interviuri
...

Cine este Artur Gurău? Un megamind local? Un tip cu barbă și hanorac de la Rockit? Un pasionat de afaceri în media?

Conduce compania de digital media “Granat” de 7 ani, ceea ce înseamnă că face totuși bine ceea ce face acolo. Cu o minte ageră urmărește trendurile și intuiește care va fi următorul lucru care va schimba lumea în care trăim. Fondează startup-uri, aleargă la maratoane și adună oameni buni în jurul ideilor și proiectelor sale.

Nu suferă de “informational FOMO”, are un mentor în Statele Unite, se inspiră din Vest și nu privește filme cu un scor mai mic de 6,5 pe IMDB.

..........................................................................................................................................................................

Am încercat să-i facem o radiografie a carierei și a caracterului, iar cele două ore de discuție pe care le-am avut au fost pline de descoperiri.

Când mi-am deschis carnetul cu întrebări, Artur mi-a spus: ‘Hai!’ Și-am pornit să-l descoasem!

 

...

 

De la primul Tetris, până la fascinația pentru calculatoare, pe care le-a văzut în redacția „Jurnalului de Chișinău” fondat de tatăl său, n-a fost drum lung. La fel de scurt a fost și drumul spre prima realizare importantă pentru Artur, care i-a adus, la nici 18 ani împliniți, premiul "Webtop Elev" și multe oferte de muncă ca programator la companii mari din Moldova.

“Citisem o carte despre Legile lui Murphy, care foarte tare mi-a plăcut. Era unul din subiectele pe care foarte des îl discutam cu prietenii mei și m-am gândit că nu toți au cartea, hai să fac un site pe tema asta”, ne-a spus el.

Dar adolescentul Artur știa de pe atunci ce vrea. Nu voia să-și petreacă timpul doar în fața calculatorului, ci să lucreze mai mult cu oameni și să experimenteze, ceea ce face și astăzi. “Mie îmi place să construiesc echipe, e mult mai eficient decât să lucrezi individual", se descrie el.

Vânează provocări și mereu a intuit care vor fi trendurile. Încă din 2007, când publicitatea se făcea la TV și pe bilboarduri mai mult, Artur deja avea ideea să fondeze o agenție specializată doar pe digital media.

Tot el s-a alăturat fondatorilor primei rețele de bannere online cu sistem de măsurare a afișărilor – Clickits și i-a bătut la cap timp de două luni pe cei de la Facebook să introducă targetarea publicității pentru utilizatorii din Moldova, intuind că social media va fi mai mult decât distribuire de poze cu pisici și va deveni un instrument veritabil de promovare.

 

Granat - ca o agenție digitală high-end

Totuși rod(ia)ul muncii lui Artur este “Granat” – compania care de 7 ani oferă pieții servicii de marketing online competitive. Nu este ușor să construiești un brand puternic, iar “Granat” a atras clienți mari încă de la început.

Dacă vă întrebați cum i-a reușit să poziționeze Granat-ul ca o agenție digitală high-end, atunci aflați că rețeta are 3 ingrediente: (1) predilecția lui Artur pentru obiective foarte ambițioase, (2) pentru experimente și (3) pentru oameni “buni” care-i seamănă.

Tot timpul am încercat să invit în echipă oameni care au entuziasm, cărora le ard ochii, care nu vor să fie pur și simplu executori. Am încurajat ca ei să-și dezvolte setea de autoeducație și de a nu se mulțumi cu ceea ce este.

Dacă apare ceva nou, să se informeze, pentru că lumea se mișcă extraordinar de repede și dacă tu ai învățat un lucru și poți să-l faci, peste jumătate de an probabil nu vei fi la fel de relevant.”

...

 

Granat – ca spațiu pentru experimente asumate

Și atunci când își găsește oamenii cu care i-ar plăcea să lucreze, Artur le oferă un spațiu pentru învățare și creație. Astfel, el încearcă să intervină cât mai puțin, să le ofere cât mai multe experiențe practice și să încurajeze experimentele asumate, care nasc inovații.

E cert, nu mereu lucrurile decurg conform planului, dar “este ok să se și greșeacă, trebuie să faci greșeli ca să crești”, spune el. Un model progresist, în încercarea de a evita politicile de lucru neperformante, de la oră fixă până la oră fixă, așa cum observa cândva că se lucrează la compania tatălui său.

“Filozofia pe care eu am încercat să o promovez la Granat este că echipa trebuie să-și asume responsabilitatea pentru proiecte. Pe mine mai puțin mă interesează dacă sunt la birou, dar ei trebuie să asigure un nivel foarte înalt de eficiență și de satisfacție a clientului.”

De asemenea, Artur mai are așteptarea ca membrii echipei sale “să nu fie doar reactivi și să nu facă o acțiune doar pentru că așa au citit într-un articol, dar să înțeleagă cu adevărat de ce și pentru o fac”, pentru că în acest fel se manifesta adevărata valoare pe care o poate aduce un angajat. Altfel, vei fi ușor înlocuit de automatizare și Inteligența Artificială.

...

 

Artur nu impune direcții

Echipa lui Artur este tânără, iar ca lider al companiei, el nu ține neapărat să impună un model de dezvoltare, ci să fie un ghid pentru entuziasmului tinerilor.

Eu nu cred în a da o direcție. Eu poate încercam să fac asta cu mai mulți ani în urmă, dar acum eu cred că-i important să-ți dai seama ce-și dorește cu adevărat acea persoana și puțin să corectezi direcția, dar să nu încerci să o schimbi, pentru că fiecare trebuie să facă ceea ce-i aduce cu adevărat plăcere și satisfacție.”

Dar această căutare de satisfacție în muncă poate fi un proces extrem de anevoios, cu multe miraje și agitație pentru tineri, iar Artur o recunoaște: “Una dintre cele mai mari probleme ale generației care vine este anume incapacitatea de a se focusa pe niște obiective și a progresa pas cu pas. Mie îmi este ușor să înțeleg, pentru că m-am confruntat și eu cu asta.”

El continuă cu exemplul propriu: “Pe mine cel mai tare mă responsabilizează responsabilitatea față de alte persoane. Când știu că de mine depind alți oameni, chestia asta motivează foarte tare. Doi, când îți pui un obiectiv și vizualizezi finalul.”

 

Artur optimistul

Vorbind despre vizualizarea scopurilor finale, această practică are legături strânse și cu sănătatea mintală. 

...

 

 

Sunt o persoană care planifică pe termen lung și acesta este principalul motiv de ce încă îmi păstrez o doză foarte puternică de optimism.

Anume faptul că încerc să mă uit peste 3, peste 5, peste 10 ani, mă ajută foarte mult în fiecare zi.”

 

 

Și ce vede Artur peste 3, 5 sau 10 ani? În primul rând, vede o extindere a serviciilor Granat spre proiecte internaționale, pentru că “a oferi servicii de calitate în Moldova nu mai este suficient pentru a te dezvolta și crește”, ne-a spus el.

De asemenea, vede o schimbare a componenței echipei, prin anexarea unor membri noi cu mai multă experiență la pachet, care să fie capabili și gata ei înșiși să formeze echipe în cadrul Granat-ului. “Eu sunt în căutare de astfel de oameni care ar fi gata să-și asume un rol de leadership și probabil prin acest proces de schimbare ne aflăm noi acum.”

 

Așa cum lui Artur îi plac provocările, dezvoltarea companiei sale continuă să i le aducă și i-a adus destule de-a lungul celor 7 ani de activitate. “Sunt vreo 8 proiecte mici, startupuri, care nu au reușit și puțini știu despre asta. Sunt clienți care au plecat pentru că s-au făcut greșeli”, o recunoaște el.

Totuși, “probabil cea mai mare realizare a Granat-ului este că această companie a supraviețuit. Este foarte greu, în condițiile Republicii Moldova, inclusiv a exodului de oameni, a faptului că nu prea sunt bani în business, să faci o companie să fie pe profit atâta timp, an după an și să se dezvolte.”

“De când eu am început să-mi dau seama ce se întâmplă în business-ul ăsta și să-l înțeleg, am început să lucrăm nu la partea vizibilă, ci la cea invizibilă, la infrastructură. Anume partea care nu se vede este cea mai interesantă și valoroasă în Granat.”

 

...

 

Granat – ca parte ascunsă a unui aisberg

Totuși, ce înțelege el prin “infrastructura” Granat-ului?

“Hai să încerc să definesc, pentru că eu nu am mai definit chestia aceasta niciodată. Această bază are două axe: o axă “X” ar fi viziunea, adică știi ce ai de făcut și încotro mergi. Ai un plan și nu pur și simplu reacționezi la piață, dar chiar te bucuri când sunt anumite schimbări dramatice.  

Și partea “Y” eu aș spune că reprezintă încrederea, care-i unul dintre cele mai subapreciate active pe care îl poate avea o companie și căreia foarte puțină lume în Moldova îi acordă atenție.

Pentru mine nu este deloc motivant un câștig de câteva mii de dolari, dar după asta să-mi pierd reputația, de exemplu. Noi am refuzat, și refuzăm în continuare, proiecte foarte mari, dacă simțim că nu ne este interesant, nu ne dezvoltă sau nu corespunde principiilor noastre.

Cu cât mai mult dezvolți aceste două axe, partea de viziune și partea de încredere, cu atât de mult se dezvoltă și o bază solidă a companiei. Nu mă tem absolut deloc să pierd totul, să încep de la zero, pentru că având această bază, construiești oricând totul de la început.

 

...

 

Granat – ca business social

Dacă încrederea de care se bucură Granat-ul, împreună cu Artur și toată echipa sa, asigură partea de business a companiei, atunci viziunea de care se conduce îmbrățișează mai mult realmul socialului. “Noi suntem un business foarte social, fără să ne dăm seama suntem antreprenori sociali. Absolut toții banii pe care i-am făcut, noi i-am reinvestit în oameni și în proiecte”, zice el.

“Eu o să fiu foarte patetic, dar în ultimul an, am regândit viziunea Granat-ului și nu e orientată neapărat spre premiza că cererea trebuie să dicteze oferta.

"Vrem să contribuim la crearea unui ecosistem în care să vrei să activezi și în care să știi că poți să fii și performant, și bine plătit, fără a fi nevoit să pleci din Moldova.

Eu mi-aș dori ca tinerii de aici care sunt talentați, să nu fie nevoiți să plece din țară, iar dacă în Moldova vor fi tineri faini, care vor lucra împreună și vor face proiecte faine, atunci vor veni și investiții și vor apărea și oportunități.”

...

 

Rock it, Artur!

Urmând viziunea de a crea oportunități acasă, Artur și echipa sa “rachetă” organizează în fiecare an, începând cu 2014, cea mai mare și importantă conferință despre digital și antreprenoriat din Moldova. “Rockit” se numește și se fac multe poze frumoase acolo, dar, cel mai important este că, adună mulți profesioniști și entuziaști în ale creativității, tehnologiei și inovațiilor, și nu doar din Moldova.

Deși, din spusele lui Artur, “să organizezi o conferință este o muncă în folosul comunității, pentru că din chestia asta nu faci bani”, motivația lui rămâne cea de a crea ocazii pentru învățare, inspirație și, networking bun în Moldova - o investiție în educarea pieții.

Rockit se laudă cu speakeri mari care i-au călcat pe scenă, ca Mike Butcher – editor la “TechCrunch” sau Sarah Frank – producător executiv la “Now This”, iar, pe marea lor majoritate, Artur i-a cunoscut la evenimentele la care a participat peste hotare, când a căutat inspirație mai departe de hotarele Moldovei.

Anul acesta, o nouă ediție a conferinței Rockit va avea loc pe data de 27 Aprilie, așa că, marcați data în calendar.

 

...

 

Dar Artur are o istorie lungă cu implicarea civică. Prima organizație pe care a fondat-o a fost “ATAC”- Asociația Tinerilor cu Atitudine Civică, iar a doua – “Think Moldova”, un upgrade la “ATAC”, un think tank prin care și-a propus să dezvolte o elită cu gândire critică. Apoi, au urmat “Media Point” și “EventED”, cea din urmă fiind fața juridică pentru seria de evenimente marca TEDx Chișinău.

 

Artur (nu) face politică

De pe umerii tatălui său, participând la Mișcarea de Eliberare Națională și lipind afișe electorale la 13 ani, Artur a ajuns să lucreze la câteva campanii electorale în cadrul Granat-ului și i-a plăcut. Acum a pornit pe acest drum și a fondat un nou startup – Good Politica, în care combină implicarea civică, antreprenoriatul și inovația.

“Mie nu-mi place politica din Moldova, trebuie să fiu foarte clar și deschis în privința asta. Când ceva nu-ți place, poți, fie să te conformezi, fie să încerci să faci ceva în legătură cu asta.”

În faza de prototip, Good Politica este “o strategie super smart de campanie”, mai exact un soft care vrea să ofere un set de instrumente și pași pentru a ușura managementul campaniilor electorale. Artur și-a propus să demonstreze că a organiza o campanie electorală și a câștiga alegerile cu ajutorul ei este mult mai simplu decât pare, dacă eforturile sunt concentrate într-un mod inteligent.

...

Echipa din spatele startup-ului Good Politica

 

Artur startup-ează media

Dar Good Politica nu este singurul startup lansat de Artur, “Kometa” și “X42” sunt și ele proiectele lui, ambele în domeniul media. Kometa a pornit ca un experiment de materiale video scurte cu o componentă informațională. Acum este unicul proiect media din Moldova auto-finanțabil și sustenabil financiar doar din publicitate nativă, ne-a spus Artur. Iar prin X42 își propune să popularizeze comentariile video pentru materialele mass-media. Să vedem dacă va prinde foc ideea. 

 

La final, nu putem să nu ne întrebăm cum îi reușește să le facă pe toate.

Combinația câștigătoare pentru el este: o tură de alergat de minim 10 km și două sesiuni la sală într-o săptămână, meditații cu o aplicație mobilă, ocazional reflecții la saună și minim un maraton o dată la 2 ani. “Asta te ține în priză”. El mai spune: “Foarte mult timp am ignorat asta, dar acum sunt foarte zgârcit cu timpul rezervat pentru a-l petrece singur cu mine. Încă o chestie super, super importantă, poți face economie la multe, dar la somn nu trebuie.”

 

Până la urmă, cine este Artur Gurău?

Să-l lăsăm chiar pe el să ne spună:

“Eu sunt foarte pasionat de lucrurile pe care le fac, îmi pasă de ele și chiar îmi doresc să le fac cu o componentă foarte puternică de inovație. Cred că inovația este unica formulă sigură pentru progres. Trebuie mereu să te miști, să schimbi. Dacă te oprești, imediat te-ai dus la fund.”

 

Dar noi ne oprim aici cu acest interviu.

 

Artur, noroc!

 

Un articol de Felicia Crețu

Admin
Autor:

Oratorica early boking