ru

Căutare avansată

„Contează să trăiești calitativ, să creezi niște valori - și asta încercăm să transmitem angajaților”. Interviu cu proprietarii Eclair Shop.

11-10-2018 Date Statistice
...

Promovează modul de viață sănătos, gătitul acasă și în familie, food sharing-ul, ceremoniile de ceai, ambianța plăcută, parfumurile îmbietoare și pozitivismul. Atmosfera de la Eclair aduce aminte de o poveste franceză, iar în timp ce clientul își savurează cafeaua sau ceaiul din partea casei, consultanții îl ajută să-și aleagă produsele care-l reprezintă.

Dar cât e de dificil să ții o asemenea afacere și să găsești personal într-o țară în care deficitul de cadre crește pe zi ce trece? La acestea și la alte întrebări ne-au răspuns proprietarii Eclair, Iulian și Ana-Maria Costișanu.

# Cât e de complicat să găsiți personal în Moldova?

Pentru noi este chiar destul de dificil. Rata de demisionare este destul de mare, mai ales că majoritatea pleacă peste hotare și, prin urmare, mereu avem nevoie de angajați noi.

...

# Există o diferență între cum era înainte și cum este acum?

Înainte și noi eram mai mici și ne descurcam mult mai ușor, dar de când am crescut, avem echipă mai mare și mai multe posturi. Cred că, în general, pe piața muncii din Moldova primul factor din cauza căruia pleacă oamenii de la muncă ar fi migrarea. E foarte greu să concurezi cu străzi frumoase, cu o societate mai educată și cu politici sociale mai bune. De asemenea, demisionează și oamenii care cred că nu fac față cerințelor, nu se descurcă.

Cred că mulți angajați sunt închiși și nu vorbesc despre problemele lor, de aceea cu ceva timp în urmă am făcut niște formulare online și am dat la toată echipa să le completeze anonim ca să vedem feedback-ul. În ele angajații au posibilitatea să ne scrie cu ce probleme se confruntă, ceea ce nu au curajul să ne spună în față. În principiu, au fost răspunsuri la care ne-am așteptat, ne-am bucurat că nu au fost feedbackuri negative, dar ar fi foarte bine să fie mai deschiși și să ne spună ce dileme au.

Noi simțim că unor angajați care vin din companii cu relații formale, cu ierarhie strictă le este mult mai greu să iasă din acest tip de raporturi și e greu să le schimbi viziunea. Depinde și de vârstă – cei mai tineri se adaptează mai ușor, pentru că e important să fii dinamic și flexibil.

...

# Care e cea mai mare problemă de care se lovesc angajatorii în Moldova și afacerea voastră în particular?

La angajare, prima problemă sunt limbile vorbite și mai ales limba corect vorbită, dacă e să ne referim la română. Noi lucrăm mult la acest subiect și încercăm să obișnuim angajații să evite expresii greșite, cum ar fi „ca cadou”. Principalii aplicanți la noi sunt tinerii, iar mulți din generația tânără nu cunosc limba rusă – vrem sau nu, avem clienți vorbitori de română, rusă, chiar și de engleză, care sunt circa 10%. De aceea trebuie să avem pe cineva care să cunoască măcar cifrele în engleză. A doua problemă ar fi că oamenii la noi sunt destul de inhibați, iar una din valorile companiei noastre este că trebuie să fii cald cu oaspetele, să discuți, să încerci să faci mai mult decât o vânzare, să intri în contact și să fii util. Respectiv, unii angajații au frică să interacționeze cu clienții și noi asta am identificat. Există o barieră de comunicare, probabil, pe care încercăm s-o combatem: să construim o echipă, să facem adunări, team-buildinguri.

Apropo,  și statul în telefon în timpul serviciului este o problemă, pentru că timpul pentru muncă trebuie dedicat muncii. Există timp pentru relaxare, pentru masă, unde angajatul poate să stea pe internet, dar în timpul muncii avem anumite sarcini de realizat: produse care trebuie studiate, de exemplu. Și noi nu vrem să fim tirani și să interzicem cuiva anumite lucruri, pentru că mizăm pe simțul responsabilității atunci când există anumite sarcini.

...

# Ce alte alte tendințe observați la generațiile noi de angajați?

Cum am zis, ei sunt destul de inhibați și tind să se relaxeze mai mult decât să lucreze. Mulți visează la joburi unde se vine târziu și se lucrează într-un ritm lejer, dar nu este chiar așa, pentru că peste tot sunt taskuri și dead-line-uri. Simțul responsabilității se formează în timp, e clar că el nu există întotdeauna din start. Asta se manifestă atunci când tu dai o sarcină și trebuie să revii cu verificarea, să-i aduci aminte de câteva ori sau atunci când știi că ea va fi realizată fără să fie nevoie să verifici.

# Care credeți că sunt punctele slabe ale angajatorilor?

Unul din ele este salariul, pentru că noi oferim atâta cât ne stă în puteri. Nu avem o industrie a turismului dezvoltată – la noi depinzi de fiecare client și te strădui să faci tot ce poți mai bun și să-l motivezi să revină. Vânzările și salariul merg mână-n mînă și aici noi concurăm cu companii străine care au bugete foarte mari și fac export, iar noi depindem de piața locală. Și o altă problemă cred că este nemijlocit locul, condițiile de muncă, dar și viziunea companiei. Din experiența noastră ca lucrători, în puține companii am văzut să se ofere condiții optime: începând cu amplasarea oficiului, anturajul, chiar și câți metri pătrați are fiecare angajat. Nu prea se investește în asta, deși acum deja lucrurile se mișcă.

În condițiile pieței noastre nu-ți prea poți permite să te relaxezi, pentru că nu știi ce-o să fie mâine și pentru că ai de plătit salarii, chirie, impozite și depinzi de acești factori.

......

Investim continuu în afacere – și acum suntem încă în faza de dezvoltare. Ne facem mereu scopuri pe termen mediu și lung, avem o viziune ca să știm spre ce tindem – vrem să ne dezvoltăm și în afara țării, ca să putem acoperi și anumite cheltuieli de aici. Eclair este o afacere de suflet mai mult decât pentru profit, așa a fost de la început și așa a rămas.  

# Cum a venit ideea deschiderii unui magazin atât de frumos de lifestyle?

La început eram doar parteneri de afaceri cu o viziune comună, pentru că împărtășeam ambii viziunea despre design și despre faptul că nu există multe de produse pe piața noastră care ar depăși nivelul Ikea. Suntem ambii legați de mediul antreprenorial, dar nu am ales ceva la nimereală, ci a fost o viziune despre design, despre deservire, pe care am pus accent din start. Cred că am fost primul magazin care să includă ideea de lifestyle și până acum nu am văzut alt magazin în care clienții să fie serviți cu ceai, cafea, dulciuri din partea casei. De Black Friday am avut un eveniment mare unde chiar noi am copt biscuiți și am făcut glintwein și cred că la nivel de concept „am rupt” și nu o dată. În spatele la toate astea au fost multe nopți nedormite, se întâmplă să reamenajăm magazinul toată noaptea, pentru că fiecare raft ia o groază de timp și toate astea presupun o muncă colosală.

Noi am schimbat nu cu mult timp în urmă locația, avem peste 3 000 de produse, suntem distribuitori exclusivi la 12 companii de top din Europa. Am negociat prețul cu ei pentru că ne dăm seama că în Moldova oamenii nu-și permit anumite lucruri și am vrut să rămână prețul recomandat de producător, iar uneori chiar mai mic decât pe site. Uenori renunțăm la marja noastră ca să putem vinde produsul. Vizităm expoziții de design, ne inspirăm, dar nu vrem ca produsele noastre să fie un fel de piese de muzeu – scumpe și neaccesibile. Desigur, la noi oamenii nu sunt obișnuiți să adune bani un an întreg ca să cumpere un fotoliu fain sau veselă scumpă, la noi ideea de design nu e încă dezvoltată. La produsele noastre se lucrează foarte mult la aspect, de exemplu următorul brand pe care vrem să-l aducem e primul care a descoperit tehnologia pictării pe veselă.

...

Prin urmare, ambii am început prin a avea aceleași valori de viață. Iar în viață contează să trăiești calitativ, să creezi niște valori de familie. Încercăm să trasmitem acest mesaj de fiecare dată angajaților, dar depinde și de back-groundul personal al omului. Diferența dintre noi și alte generații este că punem accent pe calitatea vieții.

# Este greu să țineți pe piață un magazin cu asemenea standarte și viziune?

Da, este foarte greu. Nu merge ideea: am visat - am vrut - am deschis afacerea și dau la toți indicații ce să facă. Aici trebuie să muncești zilnic ca să-ți menții întâietatea. Evident, există și alte afaceri asemănătoare, dar de la a copia sau iniția un concept de magazin și până la a-l pune în practică cu succes e cale lungă, cum e partea cu deservirea, de exemplu. Noi credem că trebuie să fii conștient și să investești în asemenea lucruri.

Într-un magazin trebuie să fie atmosferă, să existe o sinergie cu clientul, ca omul să vină și să se relaxeze, să bea un ceai sau cafea – să aibă o experiență. Dacă nu se pune accent pe partea aceasta, atunci pentru oricine devine mai simplu să-și comande produsul on-line decât să aibă o experiență negativă.

# De ce pentru voi este important să fiți sunat de potențialul angajat?

Noi avem mai multe etape de angajare, iar apelul este prima din ele. Astfel încercăm să stabilim dacă candidatul trebuie chemat la interviu ca să nu pierdem timpul nici noi, nici aplicanții. Dăm cîteva întrebări simple, dar clare pentru noi și dacă răspunsurile sunt satisfăcătoare, stabilim o întâlnire. Pentru noi, comunicarea e pe primul plan și printr-un apel telefonic cumva poți înțelege cum stă candidatul la partea de interacțiune.

...

Ți-ar plăcea să lucrezi la Eclair? Aplică la poziția de vânzător-consultant și fii parte din echipă!


Mihaila Patricia
Autor: Patricia Mihailă

Oratorica early boking