...

Căutare avansată

Ce trebuie să știi dacă angajatorul a sistat activitatea prin declararea ȘOMAJULUI TEHNIC

24-03-2020 Ce spune Legea
...

În condițiile actuale de instaurare a unei situații de criză fără precedent, care determină diminuarea sau în general sistarea activității  a multor unități economice, totodată scăderea posibilității de onorare a obligațiilor financiare față de salariați, angajatorii sunt în căutarea soluțiilor juridice pentru ajustarea condițiilor de muncă a angajaților la volumele scăzute de activitate.

Prevederile actuale ale Codului Muncii oferă angajatorilor câteva opțiuni de soluționare a situațiilor juridice ce țin de raporturile de muncă dintre angajator și salariat, în perioada epidemiologică actuală. Una dintre acestea este posibilitatea de sistare a activității prin declararea șomajului tehnic.

Conform art. 80 din CM,
(1) Șomajul tehnic reprezintă imposibilitatea temporară a continuării activităţii de producţie de către unitate sau de către o subdiviziune interioară a acesteia pentru motive economice obiective.
(2) Durata șomajului tehnic nu poate depăşi 4 luni în decursul unui an calendaristic.
(3) Pe durata șomajului tehnic, salariații se vor afla la dispoziţia angajatorului, acesta avînd oricînd posibilitatea să dispună reluarea activităţii.

(4) În perioada şomajului tehnic, salariaţii beneficiază lunar de o indemnizaţie ce nu poate fi mai mică de 50 la sută din salariul lor de bază, cu excepţia cazurilor de suspendare a contractului individual de muncă conform art.77 lit. c).
(5) Modul în care salariaţii vor executa obligaţia de a se afla la dispoziţia angajatorului, precum şi mărimea concretă a indemnizaţiei de care beneficiază salariaţii în perioada şomajului tehnic, se stabilesc prin ordinul (dispoziţia, decizia, hotărîrea) angajatorului, de contractul colectiv de muncă şi de convenţiile colective.

În condițiile în care foarte puține unități economice au contract colectiv de muncă, în care ar fi descrise detaliile privind șomajul tehnic, soluția optimă ar fi emiterea unui ordin / dispoziții / decizii, etc. ale angajatorului.

Exemplu de ordin puteți vedea aici

Sursa: HR Portal

...

Cât de utilă ți-a fost această informație?
1
3
0